Geleneksel
oyunlar ve dijital oyunlar, oyunların kimler tarafından ve kaç kişi olacak
şekilde oynandığı yani "oynayanların kimliği ve oyuncu sayısı", ne
aracılığı ile oynandığı yani "araç-gereçleri", ne tarz bir ortamda
oynandığı yani "mekanı ile alanı"
ve son olarak nasıl oynandığı sorusuna yanıt veren "şekil ve
içeriği" temel başlıkları altında ayırt edilebilir ve kıyaslanabilir.
"FIFA Dijital Futbol Oyunları Serisi" bağlamında, "Çocuklar
Tarafından Oynanan Geleneksel Sokak Futbolu" ile bu ayrımı yapacağız.
Geleneksel
oyunlar, "Interpersonal communication / Kişilerarası iletişim"
kavramını bireylerin kendi aralarında yüz yüze, aynı zaman diliminde ve fiziksel
mekanda bulunarak gerçekleştirmelerini, fiziksel teması ve etkileşimi içerir.
Sokakta, mahalle aralarında oynanan geleneksel futbol oyunları, aynı veyahut
çok yakın lokasyonlarda ikamet eden ve yaşları orta okul çağını geçmeyen
çocukların yüz yüze ve birbirlerini tanıyarak iletişim kurmalarını sağlar. Kimlikler
bellidir. Oyunu oynayan grup üyeleri oynadıkları partnerlerini ve onların ailelerini,
anne babalarını tanır ve kimi zaman oyun arkadaşlarını onlara şikayet dahi
ederler, oyuncu sayısı belirli bir sınırı geçmez, oyuncuların sayısı orada
fiziken var olup olmamalarına göre artar veya azalır. Aile ziyaretleri,
hastalık, başka bir yere yapılan kısa süreli yolculuklar, oyunu oynayanların
sağlık durumu ve okullarının yanında aileleri tarafından kendilerine verilen
ödev ve sorumluluklar, cezalar bu fiziksel mevcudiyeti etkiler. "Oynanan
topun sahibi oyundan ayrıldığında" oyun biter.
Fiziksel
olarak bedenleri ve kimlikleri ortadadır. Düşme, yaralanma, topun vücuda
çarparak zarar vermesi gibi durumlar da bu etkileşimin ne kadar yakın olduğunu
bizlere gösterir. Dijital oyunlar ise kişilerarası iletişim olgusunu
zaman-mekan ve fiziksel sınırlamalar olmaksızın gerçekleştirir. Oyuncuların
birbirlerini tanımaları, yakın yerlerde ikamet etmeleri veya yüz yüze olmaları
hatta kimi zaman diyalog dahi kurmaları gerekmez. İster tanıdıkları ile, ister
hiç görmedikleri insanlarla oynayabilirler. Oyuncu sayısı, dünyanın dört bir
yanından gelen katılımcılarla artabilir, bir oyuncu ayrıldığında oyun devam
edebilir ve yerine alternatif olabilecek milyonlarca online katılımcı vardır.
Fiziksel yaralanmalara (cihaz kullanımından dolayı oluşabilecek ortopedik sağlık
problemleri dışında) olanak tanımaz, geleneksel oyunu etkileyen mazeretler
oyuna katılımı ve oynanışı kullanıcı istemedikçe etkileyemez. Teknoloji
dolayımı ile hayatımıza giren FIFA dijital futbol oyunları serisi, çocuklar
arasında bir "anonim oyunculuk kültürü" oluşturmuştur. Kimliğin belli
olması gerekmez, belli olan tek şey internet bağlantısı, nickname (kullanıcı
adı) ve oyunu oynatacak cihazdır ve dijital oyunlara yönelik saydığımız tüm bu
özellikleri kapsar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder