UYANIKSPOR YAZI DİZİSİ 2. BÖLÜM - Dijital Futbol, Geleneksel Sokak Futboluna Karşı...

Geleneksel oyunlar ve dijital oyunlar, oyunların kimler tarafından ve kaç kişi olacak şekilde oynandığı yani "oynayanların kimliği ve oyuncu sayısı", ne aracılığı ile oynandığı yani "araç-gereçleri", ne tarz bir ortamda oynandığı yani "mekanı ile alanı"  ve son olarak nasıl oynandığı sorusuna yanıt veren "şekil ve içeriği" temel başlıkları altında ayırt edilebilir ve kıyaslanabilir. "FIFA Dijital Futbol Oyunları Serisi" bağlamında, "Çocuklar Tarafından Oynanan Geleneksel Sokak Futbolu" ile bu ayrımı yapacağız.

Geleneksel oyunlar, "Interpersonal communication / Kişilerarası iletişim" kavramını bireylerin kendi aralarında yüz yüze, aynı zaman diliminde ve fiziksel mekanda bulunarak gerçekleştirmelerini, fiziksel teması ve etkileşimi içerir. Sokakta, mahalle aralarında oynanan geleneksel futbol oyunları, aynı veyahut çok yakın lokasyonlarda ikamet eden ve yaşları orta okul çağını geçmeyen çocukların yüz yüze ve birbirlerini tanıyarak iletişim kurmalarını sağlar. Kimlikler bellidir. Oyunu oynayan grup üyeleri oynadıkları partnerlerini ve onların ailelerini, anne babalarını tanır ve kimi zaman oyun arkadaşlarını onlara şikayet dahi ederler, oyuncu sayısı belirli bir sınırı geçmez, oyuncuların sayısı orada fiziken var olup olmamalarına göre artar veya azalır. Aile ziyaretleri, hastalık, başka bir yere yapılan kısa süreli yolculuklar, oyunu oynayanların sağlık durumu ve okullarının yanında aileleri tarafından kendilerine verilen ödev ve sorumluluklar, cezalar bu fiziksel mevcudiyeti etkiler. "Oynanan topun sahibi oyundan ayrıldığında" oyun biter.

Fiziksel olarak bedenleri ve kimlikleri ortadadır. Düşme, yaralanma, topun vücuda çarparak zarar vermesi gibi durumlar da bu etkileşimin ne kadar yakın olduğunu bizlere gösterir. Dijital oyunlar ise kişilerarası iletişim olgusunu zaman-mekan ve fiziksel sınırlamalar olmaksızın gerçekleştirir. Oyuncuların birbirlerini tanımaları, yakın yerlerde ikamet etmeleri veya yüz yüze olmaları hatta kimi zaman diyalog dahi kurmaları gerekmez. İster tanıdıkları ile, ister hiç görmedikleri insanlarla oynayabilirler. Oyuncu sayısı, dünyanın dört bir yanından gelen katılımcılarla artabilir, bir oyuncu ayrıldığında oyun devam edebilir ve yerine alternatif olabilecek milyonlarca online katılımcı vardır. Fiziksel yaralanmalara (cihaz kullanımından dolayı oluşabilecek ortopedik sağlık problemleri dışında) olanak tanımaz, geleneksel oyunu etkileyen mazeretler oyuna katılımı ve oynanışı kullanıcı istemedikçe etkileyemez. Teknoloji dolayımı ile hayatımıza giren FIFA dijital futbol oyunları serisi, çocuklar arasında bir "anonim oyunculuk kültürü" oluşturmuştur. Kimliğin belli olması gerekmez, belli olan tek şey internet bağlantısı, nickname (kullanıcı adı) ve oyunu oynatacak cihazdır ve dijital oyunlara yönelik saydığımız tüm bu özellikleri kapsar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder